Olimme miehen kanssa lomamatkalla Lontoossa. Alkuperäinen tarkoituksemme oli tehdä retki myös Pohjois-Yorkshireen Heartbeat (Sydämen asialla) tv-sarjan maisemiin, mutta koska en tajunnut varata junalippuja ajoissa, jolloin ne olisivat olleet kohtuuhintaiset, jouduimme jättämään retken väliin. (Edestakaiset junaliput olisivat maksaneet suurin piirtein saman verran kuin lentoliput Tampereelta Lontooseen.)
Tilasin netistä meille kuudeksi päiväksi London Passit, joita sitten käytimmekin ahkerasti tutustuessamme eri paikkoihin. Koska asustimme ystävämme luona keskustan ulkopuolella, niin liitimme passeihimme myös Travel Cardit, joilla pystyimme matkustamaan rajattomasti alueen joukkoliikennevälineissä.
Lähdimme matkaan Tampere-Pirkkalan kentältä torstaina 20. heinäkuuta. Perillä Lontoossa olimme illansuussa. Perjantaina aloitimmekin sitten tutustumisen eri kohteisiin. Aamusta ajelimme junalla keskustaan noutamaan London Passejamme Britain & London Visitor Centre:stä. Koska emme olleet ehtineet suunnitella päivän ohjelmaa, päätimme hakea läheisestä Tescosta vähän evästä ja painua piknikille St. Jamesin puistoon. Moni muukin oli tehnyt niin, sillä päivä oli helteinen. Tutkimme pari tuntia turistitoimistosta keräämiämme esitteitä ja London Passin opaskirjaa ja päätimme, että aloitamme kevyesti ja poikkeamme iltapäivällä vain Aquariumissa kaloja katselemassa ja vilvoittelemassa. Siellä oli monenlaisia mereneläviä haikaloista alkaen.
Lauantain vietimme Greenwichissä Thamesin etelärannalla keskustan itäpuolella. Aluksi tutustuimme vanhaan purjelaivaan Cutty Sarkiin, joka rakennettiin alunperin kuljettamaan teetä Aasiasta Englantiin. Sen jälkeen vierailimme merimuseossa, joka on maailman suurin. Britithän ovat vanhoja merenkulkijoita, joten mielenkiintoista katsottavaa riitti. Iltapäivällä kapusimme vielä vesisateessa observatorion kukkulalle seisoskelemaan samanaikaisesti sekä itäisellä että läntisellä pallonpuoliskolla ja ihailemaan maisemia. Matkustimme myös pätkän matkaa junalla, jossa ei ole lainkaan kuljettajaa.
Sunnuntaina tutustuimme Wimbledoniin, jossa on kuuluisien tenniskenttien yhteydessä myös tennismuseo, jossa on näytteillä kaikenlaista tennikseen liittyvää, tähtien vanhoista peliasuista lähtien. Osallistuimme myös opastetulle kiertokävelylle ja pääsimme katsomaan televisiokeskusta, pukuhuoneita yms.
Maanantai oli historiapäivä. Ensin tutustuimme Towerin linnaan aidon Beefeaterin opastamana ja sen jälkeen omin päin. Näimme mm. kruununjalokivet, vanhoja haarniskoja ja muita sotavarusteita sekä tietenkin kuuluisat korpit. Sanotaan, että jos korpit lähtevät Towerista, niin kuninkaallinen valta kukistuu. Kuningasvallan jatkuvuuden varmistamiseksi korppien siivet on kuulemma typistetty niin, etteivät ne pysty lentämään. Linnasta jatkoimme tietysti Towerin sillalle. Tornien väliseltä sillalta on erinomaiset näköalat Thamesille ja koko Lontoon keskustaan. Sillan toisella puolella, linnaa vastapäätä on ankkuroituna vanha sotalaiva HMS Belfast, joka osallistui aikanaan mm. Normandian maihinnousuun ja Korean sotaan.
Tiistain teemana oli prinsessa Diana. Hänhän asui Kensingtonin palatsissa. Samassa palatsissa asui aikanaan myös prinsessa Margaret. Palatsissa oli tavanomaisen kokoelman lisäksi näytteillä Mario Testinon valokuvia Dianasta. Nuo kuvat julkaistiin Vanity Fair-lehdessä vain hieman ennen Dianan kuolemaa. Myös joitakin Dianan iltapukuja oli esillä. Vaikka emme erityisen kirkollisia ihmisiä olekaan, niin poikkesimme myös St. Paulin katedraalissa, jossa Dianan ja Charlesin "satu" alkoi 25 vuotta sitten. Katedraaliin on aikoinaan haudattu useita imperiumin mahtimiehiä amiraali Nelsonista alkaen. Yhä vielä sinne sijoitetaan muistolaatat eri sodissa kuolleille brittisotilaille.
Keskiviikkona huvittelimme. Ensin risteilimme Thamesilla ja sitten suuntasimme Thamesin etelärannalle Southwarkiin. Shakespeare asusteli aikoinaan noilla main ja nyttemmin sinne on rakennettu näköislaitos "Shakespeare's Globe Theatre" teatterista, jossa hän aikoinaan teki näytelmiään. Iltapäivällä rentouduimme vielä Vinopoliksessa viinejä maistelemalla.
Kuuden päivän aikana ehdimme käydä aika monessa paikassa. Jos emme olisi hankkineet London Passeja, niin emme varmaankaan olisi käyneet näin monessa paikassa tai olisimme ehkä käyneet muissa paikoissa, sillä monet museot ovat Lontoossa ilmaisia ja olisimme varmaankin poikenneet enemmän niissä. Passien hinta tuli tienattua jo pelkillä pääsymaksuilla, joten saimme matkat ikään kuin kaupan päälle. Matkakorttimme olivat voimassa vielä yhden päivä, joten torstaina oli aikaa harrastuksille. Jo aikaisemmin keväällä olin konsultoinut eurooppalaisista lankakaupoista hyvin perillä olevaa tahoa ja saanut häneltä arvokasta informaatiota. Siispä ajelimme paikallisjunalla Highbury & Islingtoniin ja tepastelimme Cross Streetille Loopiin. Kaupassa oli alennusmyynti ja lähdin sieltä ison kassin kanssa. Vinkkinä muuten, jos puolisosi on jalkapallohullu, niin aika lähellä on Arsenalin kotikenttä ja sillä varjolla voisi saada puolisonkin houkuteltua noille kulmille... Oma siippani tallusti kiltisti mukanani ja istui nätisti liikkeen ulkopuolella sillä aikaa kun itse asioin norjalaisen myyjän kanssa. Palasimme metrolla keskustaan. Poikkesimme vielä National Portrait Galleryssa katsomassa muotokuvia, mutta kovin kauaa emme jaksaneet niihin keskittyä. Esillä oli ihania valokuvia Beatlesin pojista nuorena. Trafalgar Squarelta singahdimme Oxford Circukselle ja Oxford Streetille John Lewisille. Johnilla on oikein mukava harrasteosasto, ei kovin suuri, mutta tarjolla on ainakin Rowanin, Jaegerin, Sirdarin, Patonsin ja Noron lankoja. Sieltäkin läksin pussukan kanssa. Kämpille päästyämme kuulimme televisiosta, että Oxford Circuksen metroasema oli ollut iltapäivällä suljettuna sähkökatkon vuoksi. Ilmeisesti olimme olleet liikenteessä juuri ennen sähkökatkoa. Huh, puistattaa ajatella, että olisi ollut pimeässä ja hikisessä metrossa.
Perjantain ja lauantain hengailimme "kotinurkilla" Richmondissa. Alueella on paljon erilaisia liikkeitä, joissa kiertelin alennusmyynneissä, mutta mitään ei tarttunut mukaan. Tunnelma oli jotenkin kotoisa, sillä ihmiset kokoontuivat viettämään aikaansa puistoon joen rannalle (ihan kuin kotona Tampereella kosken rantaan). Thamesilla on tosin enemmän elämää kuin Tammerkoskessa. Joessa liikkuu erilaisia aluksia ja jopa joki itse liikkuu, sillä vuorovesi ulottuu näinkin kauas yläjuoksulle (n. 20 km Lontoon keskustasta jokea pitkin). Vuoroveden ollessa korkeimmillaan vesi nousi kävelyteille asti.
Sunnuntaina illansuussa matkustimme kotiin ja kotona olimme yhden jälkeen yöllä. Tykkäsin kovasti reissustamme ja mieskin vaikutti tyytyväiseltä. Säätkin suosivat. Sadetta oli vain yhtenä päivänä ja parina iltana oli ukkosta. Muuten oli helteistä. Lontoon ainoa haittapuoli on se, että kaikki on ihan älyttömän kallista. Numeromääräiset hinnat ovat samat kuin täällä, mutta punta on meikein 1,5 euroa. Siitä huolimatta tämä ei varmaankaan tule jäämään viimeiseksi Lontoon retkekseni.