Neuleblogeissa on kiertänyt parikin neulomisen tarkoitusta ja neulomiseen liittyviä pakkomielteitä koskevaa viestiä. Ninni kyseli mitä neulominen on antanut ja mitä hyvää se on tuonut elämääni. Neulominen on minulle harrastus. Se on vastapainoa työlleni, jossa en useinkaan näe konkreettisesti oman työni tulosta, ainakaan välittömästi. Neuloessa saan heti näkyvää aikaiseksi. Usein ihailen ja silittelen syntyvää neulepintaa omaksi ilokseni. Nautin siitä, että osaan tehdä jotakin kaunista käsilläni. Lisäksi opin jatkuvasti jotain ihan uutta. Neulomisen mukana olen tutustunut myös neuleblogeihin ja muiden neulojien töihin. En olen tutustunut kovinkaan moneen bloggaajaan henkilökohtaisesti, mutta joitakin tamperelaisia neulojia olen tavannut. Erittäin mukavia ihmisiä. Uusia tuttavia ja kavereita siis.

Neulomiseen liittyviä päähänpinttymiä uteli puolestaan Martsuli. En oikein tiedä ovatko nämä päähänpinttymiä, mutta näin minulla on tapana tehdä:
  • Kun olen aloittanut työn, teen sen loppuun asti ennen kuin aloitan seuraavaa. Saatan tehdä mallitilkun tai testata jotain mallineuletta, mutta varsinaista työtä en aloita ennen kuin entinen on valmis. Jos työn alla on joku iso työ, saatan ottaa jotain pienempää neulottavaksi junamatkoilla.
  • Selailen jatkuvasti neulelehtiä ja "makustelen" niissä olevia malleja. Vertailen niissä käytettyjä lankoja muihin vaihtoehtoihin ja neulon esiteltyjä malleja virtuaalisesti päässäni. En tee mitään top-listaa siitä mitä teen seuraavaksi. Teen sen mikä parhaiten on jäänyt mieleen.
  • Teen pääsääntöisesti valmiista ohjeista. Joskus teen jopa ihan samasta langasta ja jopa samanvärisestäkin. Välillä vaihdan väriä lankaa tms. Joskus otan vain vinkkiä silmukkamääristä, mallineuleesta tms.
  • Tykkään tehdä isompia töitä eli puseroita ja neuletakkeja. Teen myös pipoja, sukkia jne.
  • Asioin mielelläni lankakaupassa. Jutustelen myyjän kanssa langoista, ajattelemastani mallista yms. Lankojen hankkiminen lankakaupasta on mielestäni osa neulomisprosessia. Olen toki ostanut lankoja marketistakin, mutta se ei tunnu samalta.
  • En osta lankaa sen vuoksi, että saan halvalla. Aina pitää olla mielessä kuva siitä mitä langasta tekee ennen kuin sitä ostaa. Se, milloin tuo kuva realisoituu on toinen asia.
  • Pidän hienoista langoista. Villa, alpakka ja mohair ovat suosikkejani. Voi olla pikkaisen keinokuituakin mukana, mutta vain parantamassa ominaisuuksia. Kashmirlangan hankkiminen on vain ajan kysymys.
  • Voin hyvin olla neulomatta pidempäänkin. Elinhän melkein kymmenen vuotta etten neulonut silmukkaakaan.
Nuo asiat tulivat päällimmäisenä mieleen. Tekeillä olevista töistä sen verran, että alpakkainen ihanuus alkaa valmistua. Sen jälkeen lisää lahjoja työn alle. Olen hyvin aikataulussa ja todella avuksi joulupukille. Ja kun olen oikein kiltti ja ahkera, niin pukki tuo minullekin jotain hyvää ja kaunista jouluna. Toivottavasti.